mandag 28. september 2009

Voksne og IKT

I "Å være digital i alle fag" står det at man må ha en bevisst holdning til digitale verktøy og bruke det når det er relevant. Kunnskapsløftet sier at alle elever skal kunne bruke digitale verktøy og det skal integres i alle fag.
Jeg opplever at voksne som starter i vgs, spesielt damer, har motstand mot digitale redskaper, fordi det er nytt for dem. Deres erfaring dreier seg oftest om å bestille billetter og nettbank. De skal utdanne seg i praktiske fag, der yrkets ferdigheter skal utvikles bl. a. ved demonstrasjon og praktisk utførelse. I tillegg er eksamen praktisk-muntlig. De ser ikke at det er nødvendig å lære mer enn det.
Hvordan kan man overbevise de om at digital kompetanse kan være nyttig? Det er en stor utfordring for meg. De trenger ofte lengre tid på å lære noe nytt, fordi det er lenge siden de har vært elever. Elevene er ulike med hensyn til hva de lærer best av, men jeg tror læring ofte skjer mer effektivt ved bruk av bilde, tekst og lyd. Konkretisering.

6 kommentarer:

  1. Hvordan få elever som reserverer seg mot IKT til å ville bruke digitale verktøy?
    Positive læringsopplevelser åpner for læring. Begynn i det små med noe overkommelig, noe elevene får til. Digital bildefortelling (med Photo Story) garanterer suksess. Bilder, tekster og lyd om et praktisk-faglig emne elevene jobber med. Vi skal ha bildefortelling på neste samling.

    SvarSlett
  2. Nina Bølgan nevner i sin bok: Vil du være med så heng på! Edel som er meget skeptisk til å lære data. Det viser seg at de har data med internett hjemme. Edel har barnebarn i Danmark. Når hun får presentert muligheten til å sende e-post og bilder til familien der blir hun meget lærevillig (s.165)
    I mitt arbeid med barn som sliter med ulike vansker jobber vi mye med å finne deres interesser og sterke sider. Dette tar vi utgangspunkt i når vi skal jobbe med det som er vanskelig.
    Jeg tror at vi voksne også lærer bedre når vi kan gjøre det med utgangspunkt i noe vi er interessert i. Det finnes mange ressurser på nettet hvor du kan hente ut tips, ideer og gratis mønster på strikking, hekling og lappeteknikk, for å nevne noe. Når du i tillegg kan handle de vakreste garn og stoffer er det lett å bli hekta. Dersom håndarbeid ikke er noe for damene finnes det også spill som kabal og sudoku, for ikke å snakke om mulighetene hvis du står fast i kryssordet.

    SvarSlett
  3. Jeg tror det ligger noe i Torunns innlegg: voksne lærer bedre når de gjør det med utgangspunkt i noe de er interessert i.

    Jeg mener i tillegg det er enklere å overbevise voksne om at digital kompetanse er nyttig, dersom man faktisk viser dem den nytten de kan få ut fra dette.

    Jeg har en 80 år gammel bestefar som akkurat har kjøpt seg PC, og i tillegg har lært seg å bruke denne. Årsaken til det spontane innkjøpet var at han hadde hørt at man kunne lese alle avisene i Norge på internett, noe han har stor interessere av. En uke senere hadde han plutselig bredbånd, kabeltv og nettbank.

    Her var det noen inne i bildet og opplyste min bestefar om hva som passet akkurat for han i forhold til IKT. Torunn nevner også andre typer ressurser som strikkemønter o.l. På internett finner man noe for enhver. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre for digitalisere bestemoren min! ;)

    Et lite tips til voksenopplæringen kan være å finne ut hva de voksne elevene faktisk interesserer seg for. Siden kan man tipse dem om ressurssider/programmer o.l. i forhold til dette, slik noen tipset min bestefar. I tillegg kan man påpeke de fordelene som ligger i det å benytte IKT i sin egen læring. Dette kan være med på å skape større interesse og andre holdninger for IKT.

    SvarSlett
  4. Bra vi skal lære mer om det neste gang, THomas. Jeg ser at det er stor forskjell på de unge og de voksne elevene når det gjelder IKT

    SvarSlett
  5. Gode tips Torunn. Mange av elevene har barn/barnebarn andre steder i landet. Alle lager jo mat!

    SvarSlett
  6. Du har en oppegående bestefar, Mari! Har gitt elevene noen nettadresser så de kan oppleve noe annet enn bøker. Oppgaver, filmsnutter og bilder som gir dem ny forståelse.

    SvarSlett