tirsdag 6. oktober 2009

Digital kompetanse

I videregående skole i Nordland fylke får elever på VG1 bærbar pc. Mange elever kan bruke datamaskin for å finne nettsider som inneholder fagkunnskap. Min erfaring er at mange av elevene er ikke kritiske til det de finner på nettet, men bruker det de synes passer i det arbeidet de skal gjøre, og det som kommer først fram når de søker. Det er mange lettvinte løsninger: "Det sto på nettet" får jeg ofte som kommentar når jeg ber om mer forklaring. For meg ser det ut som det er faglig sterke elever som vurderer fagstoffet, er mer kritisk og tar i bruk det som er relevant.
I læreplanen for felles programfag i yrkesfag står det på hvilken måte den femte grunnleggende ferdighet skal komme inn i fagene.
Har vi lærere nok kunnskap til å bruke digitale verktøy i undervisningen? Det mangler undersøkelser (på min arbeidsplass) som viser hvilken digital kompetanse lærere har. Og mange gjemmer seg bak at de ikke kan nok, når det forventes at elevene skal få opplæring i digitale ferdigheter for å kunne bruke det i fag.

6 kommentarer:

  1. I likhet med deg har jeg også erfaring med at elever er for lite kildekritisk og har for liten kunnskap om opphavsrett i forhold til stoff de finner på nettet som videre blir benyttet i deres elevarbeider. Forfatteren Leif Harboe har et kapittel i sin bok "nordkboka.no" som tar oppdenne problematikken. -Anbefalt lesing!

    SvarSlett
  2. Helt enig i at elevene er for lite kildekritisk. Jeg er på ungdomsskolen (1. året) og opplever at for dem å bruke nettet gjør dem glade, fordi det det letter skolearbeidet. De kan "google" spørsmålet og få flere treff, og dermed ganske enkelt lime inn svaret. Første innelveringen de hadde skrev jeg at de måtte vise til kilder, siden de går på 10. trinn trodde jeg de viste hva dette innebar. Joda, elevene hadde med kilder, en stor en: google.no... Da jeg senere forklarte hva jeg mente med kilder og hva henvisning til dette innebar, kunne flere fortelle meg at det var så mye jobb at da ville de heller bruke fagboka...

    SvarSlett
  3. Jeg har nettopp fått tak ei ei ny bok: "ENTER - veien mot en IKT-didaktikk (Svein Østerud, Gyldendal 2009). Det første kapittelet jeg leste er skrevet av en kollega jeg kjenner (Leikny Øgrim, sammen med Eevi Beck). Det heter "Hva trenger elevene å lære om IKT?" Hun tar for seg elevenes digitale kompetanse, bruk av digitale verktøy i alle fag, teknologiforståelse og samfunnsperspektiv.
    Sentralt i teksten er det du opptar deg med i innlegget ditt. Det fortelles blant annet om bruk av rollespill for å få elevene til å erfare og forstå hvordan søkemotorer fungerer.
    Boka anbefales.

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke kjøpt boka enda, Anne Grete, men jeg skal lese det du anbefaler.

    SvarSlett
  5. Godt å høre at det er flere som har samme opplevelse, Kristine. De er heller ikke noe bedre når de kommer på videregående.

    SvarSlett
  6. Det med rollespill høres spennende ut. Elevene får ofte en annen forståelse når de har brukt rollespill i en del oppgaver

    SvarSlett