søndag 11. oktober 2009

Inovasjon

Skolekulturen er viktig for hvordan skoleutvikling og inovasjon skjer. Det sier Ola Erstad noe om i sin bok "Digital kompetanse i skolen - en utfordring". Spesielt i vgs tror jeg det er en stor del eldre lærere, og mange av dem synes det er vanskelig å ta i bruk digitale hjelpemidler i alle fag.
Når det kommer nye og yngre lærere til, med initiativ og idèer på dette området, kan det gjøre at det samme lettere kan spre seg til andre.
Jeg har flere ganger sett at ved å informere andre om nye arbeidsmetoder/prosjekter/utviklingsarbeid, kan det være drivkraft til å sette igang nye impulser og tanker hos kolleger. Det kan gjøres f. eks på planleggingsdager for pedagogisk personale. Det er ikke alltid man trenger å dra på kurs for å få nye innspill. Det kan man også få ved å dele, og så ha diskusjoner i avdelingene som stimulerer til pedagogisk bruk av IKT. Da er det viktig at man arbeider i en skole som har kultur for endringer, og som kan reflektere og planlegge for dette.

1 kommentar:

  1. Fornuftige refleksjoner om forutsetninger for utvikling og endring. I boka "ENTER - veien mot en IKT-didaktikk" er det flere eksempler på hvordan strukturer (bygninger og timeplan) gjør utvikling vanskelig. Dette til tross - noen skoler får til god IKT-bruk, andre sliter. Kompetanse i ledelse og kollegium er avgjørende.

    SvarSlett